Haçapuri (Khachapuri) Nedir?

Haçapuri (Khachapuri) Nedir?

Bilip bilmeden, tadına dahi bakmadan, bizden görüp de içerik olsun diye Haçapuri goygoyu yapan, tarif verenler olmuş. Yok efendim, bizdeki Karadeniz pidesine benziyormuş falan filan. Bilakis bizim Karadeniz pidesi Haçapuri’ye benziyor. Gelin doğrusunu anlatalım…

Olay şöyle. Antropoloji ve etimoloji bilmeye gerek yok. Basit mantık yürüteceğiz. Bizdeki pideler bolca versiyonlu. Kavurmalı, peynirli hedeli hödölü. Uzunu var, kısası var, kapalısı var, açığı var. (Tıpkı Türkiye karması gibi.) Ama Karadenizli birine sorsanız, pidenin orjinalinin ve makbul olanının yuvarlak, peynirli ve ortasına yumurta kırılanı olduğunu söyler.

-Bakın bunu aklınızda tutun!-

Gürcistan’daki pidemiz ise hep aynı model. Üstelik tam da Karadenizli amcalarımın tarif ettiği has Karadeniz pidesi tarifi gibi.

Pide Kafkas İşidir

Peki bu ne demek? Kafkas diyarlarının hasosu olan Gürcistan’da bu pide yüzlerce yıldır aynı tarife sadık kalınarak yapılıyor ve bize büyüklerin önerdiği (makbul olan) Karadeniz Pidesi de esasen buradan geliyor demek. İsmi de Haçapuri (Khacapuri) Üstelik bizdeki Karadeniz Pidesi’nden daha heybetli görünüme sahip. Kenarları ve köşeleri daha mukavvi, lezzeti ise peynirde çeşitlilik yüzünden daha tatmin edici.

Yani makbul tarif Karadeniz Pidesi’ne benzeyen pide aslında Acara Usulü Haçapuri. Bu da Karadeniz illerimize en yakın komşu olan Batum ve diyarlarında yapılan usül. Varın, yayılımın ve etkileşimin nasıl işlediğini siz anlayın.

Hemen Haçapuri’nin teknik spektrumlarına ve üstünlüklerine geliyoruz.




İçinde iki dolu kepçe Gürcistan’a özel Imeruli ve Sulguni peyniri var. Karışım bir peynir yani. Pidenin içine konan peynir öyle hamura yakın durmuyor, adamlar malzemeden kar etmek için kurnazlık düşünmüyor. Gayet de kenarları hamurdan bir havuz alanı olmuş dombili pide içinde yüzüyor bu peynirler. Size de o kenarları koparıp o peynir havuzunun içine bandırmak kalıyor.

İşte bu Haçapuri! Gürcistan’ın milli yemeklerinden biri. Giderseniz iyisinden yemeden dönmeyin.

Afiyet olsun.




Salih Seckin Sevinc

Harbiyiyorum.com kurucusu. 2009'dan beri yeme-içme üzerine keşifler yapıyor. Araştırıyor, yiyor, içiyor ve yazıyor. 2018- "Ölüm Yolcusu Abdülüver'in Tuhaf Seyahatleri" 2016 - "Harbi Yiyorum - Türkiye'de Harbiden Nerede Ne Yenir?" 2015 - "Her Şeyin Başı Blog" 2014 - "Social Media for Real" 2012 - "Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya" kitaplarının yazarı. ODA TV "Lezzet Peşinde" köşe yazarı, Eylül 2019'dan bu yana Kültür TV'de "Harbi Yiyorum" programını hazırlıyor ve sunuyor.

Haçapuri (Khachapuri) Nedir?” için bir yorum

  • 07 Haziran 2019 tarihinde, saat 17:14
    Permalink

    Gebze de açtığımız Gürcü Kafe Restoranımıza da bekleriz. irtibat tel 0545 660 6 333

    Yanıtla

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir